Längtan

Ja nu längtar man till verkligen till våren efter den långa och tröttsamma vintern som varit, det har varit mörkt och kallt så länge, mörkt när man åkt på jobbet och mörkt när man åkt hem det har varit en tröttsam tid, det är jätteskönt att vi nu är inne i mars månad. År 1997 hade jag nog också samma längtan till våren och skrev då en dikt som jag kallade Hoppet jag skriver ned den här:


Hoppet

Genom ett grådassigt fönster, ser jag de nakna grenarna vagt vajande för vinden.
Solstrålarna smyger sig försiktigt fram genom rimfrostens tunna barriärer,
och jag måste ovilligt ta del av höstens bistra intrång. Allt som förut varit vid liv
är kallt och fruset. Hjärtat gråter sin sorgesång över allt som förgåtts och som för
en tid slutat att existera. I mitt hjärtas innersta kammare finns något djupt insnärjt
i ett hemligt mönster, likt en labyrints gåtfulla gångar, irrvägar men som alla leder
åt samma håll. Där finner jag det inbäddat i en rosa skimrande vakenhet, likt rosen-
knopparnas försiktighet inför mognaden till en utsprungen ros. Hoppet om en ny
ljusnande vår.

Skriven 971028.









Kommentarer
Postat av: Carina

Hej arbetskollegan.

Vad det är roligt med blogg. Vad duktig du är o skriva dikter. Roligt att läsa. Och snart får du skriva om något annat oxå blivande farmor. Ha det gott. Kram Carina

2009-03-09 @ 10:40:51
URL: http://peoslivochdrommar.bloggspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0